måndag 4 januari 2010

Lantidyllens baksida

Svåger slungar spettet mot tjärlen gång på gång. Jag lyser enligt hans instruktioner upp arbetet med en surrande ficklampa. Sandkorn och jordklumpar yr och sakta, sakta växer ett hål fram i marken. Skogen som omger oss är täckt av decimetertjock midvintersnö. Mina klackar sjunker ned djupt och jag tänker att om jag halkar kommer de att brytas. Då är det slut med de dyra snyggskorna. Svåger blir varm och tar av sig jackan. Jag fångar upp den och trär den över min grå kappa, som egentligen inte duger till mycket mer än promenader mellan bilen och lägenheten i den här väderleken. Det extra tyglagret mellan mig och kylan till trots fortsätter jag att huttra. Det är för många minusgrader. När svåger konstaterar att spettande är fruktlöst när det kommer till att tina frysta avlopp och att det är dags att börja arbeta enligt plan b, kokande vatten inuti röret, passar jag på att säga upp mig från posten som ljusbärare. Om han värmer vatten kanske jag kan göra te och locka honom och syster att lägga ned det här helvetesprojektet så att vi kan spela TP istället? Nej, det är ingen idé att ens försöka. Deras motivation och energi kommer att räcka för ytterligare några timmars sisyfosslit.



I badrummet står syster med avloppsvatten till fotknölarna. Hon pumpar frenetiskt med en sugpropp mot golvbrunnen i hopp om att få isen som förvägrar hushållets smutsvatten att rinna ut att lossna. "Händer det någonting?", ropar hon till svåger på utsidan. "Nej, inte än", svarar han.



Jag smyger förbi henne in till soffan, lägger en filt om benen och roar mig med att teckna ned tankar i min mobil. En katt kilar in sig i mina knäveck, den andra rullar ihop sig vid mina fötter. Innan jag somnar minns jag att jag en gång drömde om dela en lantidyll med en person jag älskade. Det är fint att min praktiskt lagda syster har levt ut den drömmen. Jag ligger gärna på hennes soffa och tittar på snötäckta granar genom frostkantade fönster medan en sprakande kamin och två präktiga bondkatter håller mig varm.

... och när mitt avlopp fryser ringer jag min hyresvärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar