"I katalogen tvättar bara en tjej. Killar när de blir stora så kommer de också att tvätta, det gör ju väldigt många pappor nu för tiden, säger Julia i klass 6 A samtidigt som hon pekar på en leksakstvättmaskin i katalogen."
Samtiden känns sorglig och framtiden hoppfull när sjätteklassare är mer insiktsfulla än försäljningschefen på en av landets största distributörer av leksaker.
Undrar varför bara ToysRus blir granskade och utsatta i dessa fall. BR's katalog är i precis likadan. Det funderar jag på, allt hat mot ToysRus?!
SvaraRaderaSen är det inte bara toys som är bär ansvaret för att det är som det är, umgänge och uppfostran tycker jag ska kikas närmre på, om det förändras så kommer leksakskatalogerna med all säkerhet ändras dem med. /leksaksförsäljaren
Toys'r'us-katalogen uppmärksammades eftersom skolklassen anmälde den. Det finns säkert lika stor anledning att bli upprörd över bristen på genusmedvetenhet i BR:s katalog.
SvaraRaderaDu har alldeles rätt i att man måste ändra på uppfostran - katalogerna speglar det som efterfrågas. Företagen vill såklart tjäna pengar. Det är dock inget argument för att inte anmäla Toys'r'us. Könsdiskriminerande reklam är förbjuden enligt lag.
Regeringen har ett uttalat mål om jämställdhet i det här landet. Om inte lagstiftingen motverkar diskriminering kommer vi aldrig att komma dit.
säkert att det är så, men vill gärna att flick- respektive pojkrum inte bara ska kallas just "rum" i framtiden. /Leksaksfarbrorn
SvaraRaderaJag förstår och jag tycker precis tvärtom. En framtid där alla kan välja tapeter och saker utifrån tycke och smak istället för föreställningar om vad som är passande för ens kön är mitt ideal.
SvaraRadera